Miten saan rollaattorin, jos olen vammainen Norjassa?
1. Kuka voi saada apua rollaattorin hankkimiseen?
Saatat olla oikeutettu tukeen, jos sinulla on pitkäaikainen ja merkittävästi heikentynyt toimintakyky (yli 2 vuotta), mikä tarkoittaa, että tarvitset apuvälineen kävelyyn tai liikkumiseen.
Apuvälineet kattavat sekä kotikäytön, työpaikalla, koulutuksessa että vapaa-ajalla.
2. Mitä pidetään apuvälineenä ja voidaanko rollaattori korvata?
Apuväline on esine tai apuväline, joka helpottaa päivittäisiä toimintoja toimintarajoitteen seurauksena.
Rotaattori kuuluu tyypillisesti liikkumisen apuvälineiden / kävelyn apuvälineiden piiriin, jotka voidaan korvata joko lainoilla tai NAV:n - Norjan apuvälinekeskuksen - tuella. nav.no
3. Pitääkö minun ostaa rollaattori itse vai voinko lainata sitä?
Norjassa pääsääntönä on, että pitkäaikaista tarvetta varten tarvittavat apuvälineet lainataan maksutta NAVin apuvälinekeskuksista.
Jos apuvälinettä ei ole saatavilla lainana, joissakin tapauksissa voit saada sille tuen apuvälineiden hankintaan.
4. Miten hakuprosessi toimii?
Ota yhteyttä kuntaasi tai NAV:n apuvälinekeskukseen saadaksesi tarvearviointia ja ohjausta.
Ammattilainen (esimerkiksi toimintaterapeutti/fysioterapeutti) arvioi apuvälinetarpeesi.
Lähetät hakemuksen oikealla lomakkeella NAV:n tai kunnan kautta sekä dokumentit vammaisuudesta ja tarpeista.
NAV / Norjan apuvälinekeskus käsittelee asian ja tekee päätöksen; sinulle ilmoitetaan siitä kirjallisesti. Jos hakemus hylätään, sinulla on oikeus valittaa.
5. Mitä on tehtävä? dokumentoitu hakemuksessa?
Diagnoosi tai toimintahäiriö, joka johtaa apuvälineen tarpeeseen.
Että tarve on pysyvä/pitkäaikainen ja että apuväline on välttämätön toiminnan tai osallistumisen ylläpitämiseksi/parantamiseksi.
Että muut ratkaisut eivät ole riittäviä.
Että rollaattori on mukautettu tarpeisiisi (sisä-, ulko-, maasto-, lääketieteelliset vaatimukset).
6. Entä kustannukset ja maksu?
Jos apuväline lainataan NAVin/kunnan kautta, itse tuella ei yleensä ole omavastuuta.
Jos saat avustuksen hankintaan, saatat joutua maksamaan omavastuun tai ennakkomaksun, joka voidaan myöhemmin hyvittää. Tämä vaihtelee.
7. Voinko saada apua apuvälineeseen, joka mahdollistaa työssäkäynnin tai koulutuksen?
Kyllä – apuvälineet, jotka ovat välttämättömiä työssäkäynnin tai koulutuksen aloittamisen kannalta, voivat kuulua järjestelmän piiriin.
Jos rollaattori auttaa sinua tapaamaan työpaikalla tai liikkumaan työympäristössä, tämä tulee mainita hakemuksessa.
8. Mitä tapahtuu, kun vaihdat työpaikkaa tai muutat?
Jos muutat toiseen kuntaan tai työpaikkasi muuttuu niin, että tarpeesi muuttuvat, sinun tulee ottaa yhteyttä NAV:n apuvälinekeskukseen uudessa kunnassa uutta arviointia varten. Tuki on käytettävissäsi tilapäisissä tilanteissa, mutta pysyvän muuton yhteydessä järjestelmää on arvioitava uudelleen.
9. Mitä jos hakemukseni hylätään?
Saat kirjallisen päätöksen perusteluineen. Sinulla on oikeus valittaa päätöksestä ja määräaika (yleensä 6 viikkoa) NAV:n valituselimelle.
Voi olla hyödyllistä pyytää uutta arviointia tai saada apua toimintaterapeutilta tai potilasjärjestöltä.
10. Käytännön vinkkejä rollaattorin valintaan
Valitse sinulle sopiva malli (maasto, alusta, jarrut, korkeuden säätö).
Hanki mahdollisuus testaukseen kunnan tai tukikeskuksen kautta.
Pyydä ohjeita käyttöön ja huoltoon – Oikea käyttö lisää turvallisuutta ja lisää hyötyä.
Säilytä dokumentaatio ja päätökset – saatat tarvita niitä, jos tarpeesi muuttuvat myöhemmin.
Mukavaa, että saimme auttaa. Kiitos palautteestasi!
Voit antaa meille palautetta tai kysyä jotain täällä:
- +46 8 522 100 50
- Keskustele kanssamme
- Lähetä sähköpostia
Lue lisää korkealaatuisista rollaattoreistamme
Haluatko perehtyä aiheeseen syvemmin? Alta löydät kaiken mitä sinun tarvitsee tietää Veloped ja Walker -rollaattoreistamme
